Mercedes AMG Petronas Logó

Frissítve: 2021.03.05.

Mercedes AMG Petronas

A Mercedes a jelenkor Formula-1-es történelmének legeredményesebb csapata, amely a Brawn GP jogutódjaként, 2010-ben tért vissza a világbajnokságba.

Megosztás Forma 1 enciklopédia

Mercedes AMG Petronas frissített adatok

  • Alapítva:
    2010
  • Teljes név:
    Mercedes-AMG Petronas Formula One Team
  • Bázis:
    Angol zászló Brackley, Egyesült Királyság
  • Weboldal:
    https://www.mercedesamgf1.com/en/
  • Csapatfőnök:
    Toto Wolff
  • Műszaki vezető:
    James Allison
  • Tesztpilóta:
    Stoffel Vandoorne, Esteban Gutiérrez
  • Motor:
    Mercedes M11 EQ Performance
  • Gumik:
    Pirelli
  • Első futam:
    1954-es francia nagydíj
  • Konstruktőri VB cím:
    7
  • Pilóta VB cím:
    9

2021-es Mercedes F1 autó

A Mercedes AMG Petronas 2021-es versenyautója

Világbajnok versenyzők a Mercedes csapatában

  • Lewis Hamilton (2014, 2015, 2017, 2018, 2019, 2020)
  • Nico Rosberg (2016)

A kezdetek

Kevésbé köztudott, de a Mercedesnek nem ez az első aranykora: 1954-55 már szerepeltek a Formula-1-ben, és Juan Manuel Fangio révén mindkét évben világbajnoki címet ünnepelhettek. Ilyen kezdés után talán nem túlzás azt írni, hogy az istálló genetikájában kódolva van a győzelem.

Mercedes-Benz néven már 1930-ban is indultak nagydíjakon, melyeken híres rivalizálást folytattak az Auto Uninionnal. Ekkor lett széles körben ismert az ezüstös szín, valamint az ahhoz kapcsolódó ezüst nyíl elnevezés, amely onnan származik, hogy az istálló súlycsökkentés céljából lekaparta az addig használt festéket az autóiról.

Juan Manuel Fangio az egykori Mercedes autókkal
Juan Manuel Fangio (jobbra) az egykori Mercedes autókkal

A sikerek ebben az időben sem kerülték el a németeket, 1935 és 1936 után 1937-ben is Európa-bajnokságot nyertek Rudolf Caracciolával a volán mögött. Ezután majd húszéves pauza következett, a Mercedes a második világháború végeztével, 1954-ben vette fel újra a Formula-1-es fonalat. A Francia Nagydíjon futották visszatérésük első versenyét, amely azonnal fényes győzelmet hozott: Juan Manuel Fangio nyert, mögötte Karl Ling végzett, de a leggyorsabb kör is Mercedes versenyző nevéhez fűződik. A bajnokság végeztével Fangio ünnepelhetett, majd a következő esztendőben már Sir Stirling Moss-al kiegészülve ismét megszerezték a bajnoki címet: a szezon kilenc versenyéből hatot megnyerve Fangio újból elhódította a vb-t.

Az aranykornak az 1955-ös Le Mans-i 24 órás versenyen történt tragédia vetett véget, amikor is Pierre Levegh Mercedes 300 SLR-jével óriási balesetet szenvedett, és elképesztő pusztítást okozott. Levegh szerencsétlensége a saját halálán kívül 84 néző életét is kioltotta, a szomorú esemény hatására a német márka pedig egy időre jobbnak látta feladni a versenyzéssel kapcsolatos projektjét...

A visszatérés - 2009

Ugyan motorbeszállítóként az elkövetkezendő korszakokban is jelen voltak a csillagosok, de az igazi visszatérésre egészen az ezredforduló elejéig kellett várni.

Ekkor néhány előd megszűnése/átalakulása után (Tyrrell után British American Racing) belépett a képbe Ross Brawn, aki jelképes összegért megvette a folyton alakuló teamet (és Brawn GP néven szerepeltette 2009-ben, ahol egyéni és a konstruktőri világbajnokságot is ünnepelhetett) majd egyetlen év után továbbadta a ma ismert Mercedes-AMG Petronas gárdájának, akik a Brawn GP alapjaira építették fel a visszatérő istállójukat.

A 2009-es egyéni és konstruktőri világbajnokság után - amelyben az általuk gyártott erőforrással a német márka is komoly szerepet játszott - az újrakezdő istálló biztosra ment, és a fiatal, tehetséges Nico Rosberg mellé egy másik nagy visszatérőt, az ikonná érett Michael Schumachert ültette.

Brown GP 2009-ben
Jenson Button a 2009-es Brown GP autójában

Eredmények

Első szezonjukban még nem voltak vérmes esélyeik, de már ekkor is látszott a későbbi potenciál: mind Rosberg, mind Schumacher a felső középmezőnyben zárt, ami több, mint biztató volt a későbbiekre nézve. Ugyan 2011 nem úgy sikerült, ahogyan azt szerették volna (egyetlen dobogós helyezést sem könyvelhettek el), de a következő esztendőkben már elindult valami: Rosberg Kínai Nagydíjon aratott első újkori Mercedes-es futamgyőzelme, de Schumacher emlékezetes monacói pole-ja, valamint az Európa Nagydíjon szerzett harmadik helyezése is azt mutatta, hogy jó irányba tartanak a csillagosok.

Rosberg és Schumacher a Mercedes csapatában
Rosberg és Schumacher a Mercedes csapatában
Rosberg és Schumacher a Mercedes csapatában
Rosberg és Schumacher koccintanak

2012 a személyi összetételben is új hullámot hozott, ekkor érkezett a gárdához az a Niki Lauda, aki ügyvezetői jogkör nélkül is képes volt mély nyomot hagyni. 2013 már a pályán és azon kívül is komoly megvillanás volt, Hamilton és Rosberg összesen három futamgyőzelmet pakolt össze, az egylet pedig a Scuderia Ferrarit megelőzve a második helyen végzett a konstruktőrök között.

Az osztrák világbajnok csábította át a McLaren-től Lewis Hamiltont, és Toto Wolff 2013-as érkezésében - vagyis a későbbi sikercsapat felállásában - is oroszlánrészt vállalt. A jó döntések és a jó háttér mellett azonban kimondva - kimondatlanul is nagyon fontos szerepe volt a Michael Schumacher „vezette” szakmai stábnak, Ross Brawnnal és Norbert Hauggal karöltve. Nélkülük talán sosem érték volna el a ma már mindenki által ismert eredményeket.

A Schumacher brigád nem csupán a pályán futott nagyot, de az is a nekik volt köszönhető, hogy a Mercedes gyár addig a sportágban még soha nem látott léptékű befektetéssel támogatta a bimbózó F1-es projektet. Schumacher járta ki a Daimlernél, hogy a gyári projekteket megszégyenítő infrastruktúra és emberi erőforrás épülhessen ki Brackleyben. A csapat stratégiája mindig is a vezető szakembergárda kiválasztása volt, és valószínűleg ezeknek a gyárban tevékenykedő szürke eminenciásoknak köszönhető az a tarolás, amit a Mercedes a V6-os korszak nyitánya óta bemutat.

Munkájuk eredménye révén 2014-től egy, még Forma-1-es szinten is páratlan dominancia született, amelyben a Mercedes és Lewis Hamilton neve egybeforrott. A hibrid éra kezdete óta senki más nem tudott bajnokságot nyerni, csak a németek. Ebből napjainkig Lewis Hamilton (2014,2015,2017,2018,2019,2020) hat, míg Nico Rosberg (2016) egy vb-címmel vette ki a részét. A Mercedes henger a bajnoki ellenfelek mellett a történelmi rekordoknak sem kedvezett: Hamilton vezetésével lényegében minden főbb vonatkozó mutatót átírtak, amelyeket a korábbi sokszoros győztesek elértek.

Lewis Hamilton a Mercedes csapatban
Lewis Hamilton a Mercedes csapatban
Valtteri Bottas a Mercedes csapatban
Valtteri Bottas a Mercedes csapatban
Évszám Név Modell Erőforrás Versenyzők VB helyezés
1955 Daimler-Benz AG Mercedes-Benz W196 Mercedes L8 Juan Manuel Fangio, Hans Herrmann Karl Kling, Hermann Lang 1.
2010 Mercedes GP Petronas F1 Team Mercedes MGP W01 Mercedes V8 Michael Schumacher, Nico Rosberg 4.
2011 Mercedes GP Petronas F1 Team Mercedes MGP W02 Mercedes V8 Michael Schumacher, Nico Rosberg 4.
2012 Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes F1 W03 Mercedes V8 Michael Schumacher, Nico Rosberg 5.
2013 Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes F1 W04 Mercedes V8 Lewis Hamilton, Nico Rosberg 2.
2014 Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes F1 W05 Hybrid Mercedes V6 turbó Lewis Hamilton, Nico Rosberg 1.
2015 Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes F1 W06 Hybrid Mercedes V6 turbó Lewis Hamilton, Nico Rosberg 1.
2016 Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes F1 W07 Hybrid Mercedes V6 turbó Lewis Hamilton, Nico Rosberg 1.
2017 Mercedes AMG Petronas Motorsport Mercedes F1 W08 EQ Power+ Mercedes V6 turbó Lewis Hamilton, Nico Rosberg 1.
2018 Mercedes AMG Petronas Motorsport Mercedes F1 W09 EQ Power+ Mercedes V6 turbó Lewis Hamilton, Nico Rosberg 1.
2019 Mercedes AMG Petronas Motorsport Mercedes F1 W10 EQ Power+ Mercedes V6 turbó Lewis Hamilton, Nico Rosberg 1.
2020 Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes F1 W11 EQ Performance Mercedes V6 turbó Lewis Hamilton, Nico Rosberg, George Russell 1.
7-szeres világbajnok Mercedes csapat
7-szeres világbajnok Mercedes csapat
A rekordokat döntő Mercedes csapat
A rekordokat döntő Mercedes csapat