FansBRANDS - eredeti F1 termékek
10% VIP kedvezmény

VIP Tagként kedvezőbb árakon vásárolhatsz weboldalunkon! Keresd a termékeknél a VIP árat! VIP Tagok kapják a legnagyobb kedvezményt. (Más kedvezménnyel - kupon, Online Pénztárca - nem vonható össze).

Nyárindító kedvezmények
00
nap
00
óra
00
perc
00
ms

Frissítve: 2021.03.10.

Lewis Hamilton

Nem tekintettek rá mindig csodagyerekként, de Hamilton tudta, hogy egy nap Forma-1-es versenyző válik majd belőle. Ma már szinte biztosra vehető, hogy rövid időn belül teljesen újraírja mindazt, amit a sportágról tudunk, és gondolunk.

Megosztás

Lewis Hamilton frissített adatok

Lewis Hamilton aláírása
Lewis Hamilton logó
Lewis Hamilton rajtszám
Lewis Hamilton sisak
  • Teljes név:
    Sir Lewis Carl Davidson Hamilton
  • Született:
    Angol zászlóStevenage, Egyesült Királyság, 1985. január 7.
  • Apja:
    Anthony Hamilton
  • Anyja:
    Carmen Larbalestier
  • Féltestvérek:
    Nicolas Hamilton, Samantha Lockhart, Nicola Lockhart
  • Iskolák:
    The John Henry Newman School, Cambridge
  • Barátnői:
    Danielle Llyod, Jodia Ma, Nicole Scherzinger, Gigi Hadid, Kendall Jenner, Rihanna, Winnie Harlow, Justine Skye, Nicki Minaj
  • Magassága:
    174 cm
  • Súly:
    68 kg
  • Szeme színe:
    Fekete
  • Haja színe:
    Sötétbarna
  • Háziállat:
    Bulldog
  • Rajtszáma:
    44
  • Első F1 futam:
    2007 (McLaren)
  • Első győzelem:
    2007 Kanadai Nagydíj
  • Fizetése:
    55 millió dollár
  • Autói:
    Mercedes AMG GT R, Pagini Zonda, Ferrari LaFerrari, Shelby Cobra, Shelby GT500, McLaren P1, Mercedes CLK AMG, Ferrari 250GT, Mercedes Benz 300SL
  • Instagram oldala:
    https://www.instagram.com/lewishamilton/
  • Twitter oldala:
    https://twitter.com/lewishamilton
  • Facebook oldala:
    https://www.facebook.com/LewisHamilton

Lewis Hamilton a Forma 1 előtt

Hamilton pályafutása nyolcesztendősen indult, és hamar bebizonyosodott, hogy a kis Lewisnak átlagon felüli érzéke van a négy kerékhez: először csak gokart versenyeket, majd kisvártatva alacsonyabb osztályú bajnokságokat nyert. Ezekben az időkben íródott a legendás levele Ron Dennisnek, amelyben autógrammot kért a McLaren Forma-1-es csapatfőnökétől: "Szia! Én Lewis Hamilton vagyok. Brit bajnokságot nyertem, és egy nap a McLarennel fogok versenyezni!”

A bizonyára meglepett Dennis nem maradt adós a válasszal: „Hívj fel kilenc év múlva, és kitalálunk valamit...” Csupán négy esztendő telt el Hamilton első megtett méterei óta, de ekkor már volt olyan szigetországi fogadóiroda, amelynél lehetett fogadni, hogy az akkor még csak 12 éves pilóta 23 esztendős koráig Forma-1-es versenyt nyer majd.

További lépcsőfokok és a második Super One bajnoki cím után az álom valóra vált: Dennis felhívta Hamiltont, és ajánlatot tett számára, hogy csatlakozzon a McLaren junior akadémia programjába. Ez a szerződés tartalmazott egy olyan záradékot, amellyel a megfelelő eredmények birtokában elérhetővé vált a McLaren egyik Formula-1-es ülése.

Lewis Hamilton gokartozik
Lewis Hamilton gokartozik
A fiatal Hamilton egyik győzelme
A fiatal Hamilton egyik győzelme
Lewis Hamilton is gokarttal kezdte
Lewis Hamilton is gokarttal kezdte

2001-ben a versenyző még feljebb lépett, és a brit Formula Renault / Forma-3-as sorozatokban folytatta az útját. Ezekben az időkben történt, hogy Michael Schumacher egy gokart tornán indult, a tini Hamiltonnak pedig lehetősége volt összecsapni a legendás F1-es világbajnokkal. Lewis végül négy hellyel Schumacher mögött, a hetedik helyen zárt, de a német elismerését így is sikerült kivívnia:

"Különleges érzés volt őt látni a pályán, de ízig-vérig megvan benne, ami a versenyzéshez kell. Ez a srác nagyon erős, és még csak 16 éves. Minőségi pilóta, aki ha ilyen ütemben fejlődik, bizonyosan eljut a Forma-1-be.” - mondta Schumacher, akinek természetesen még fogalma sem lehetett arról, hogy későbbi elképesztő rekordjait ez a fiú adhatja majd át a múltnak.

Közben Hamilton a Renault volánja mögött a téli sorozat hetedik helyén nyitott, majd a bajnokságban a Marussia előd Manor Motorsporttal három pole pozíció/győzelemmel a harmadik helyen zárt. 2003-ban már nem volt megállás, már a szezon vége előtt két versennyel bajnokká avatták. Az utolsó futamokat kihagyva átült egy F3-as autóba, de a történet nem lett siker sztori, és egy ütközés után Hamilton a kórházban kötött ki. Ennek ellenére a brit Formula Renault bajnoki győzelme után egyre többet és gyakrabban kezdtek beszélni arról, hogy ő lehet minden idők legfiatalabb Forma-1-es versenyzője. Ez majdnem meg is valósult, ugyanis a Williams közel állt ahhoz, hogy leigazolja Hamiltont, de a szerződés végül kútba esett, és az ifjú brit az F3 Európa Bajnokságon kötött ki.

Ha már ott volt, sikert sikerre halmozott: 2004-ben a Manor színeiben megnyerte a bahreini Superprixet, versenyzett Makaóban, és a teljesítményével felkeltette a GP2 egyik legismertebb csapatának figyelmét. Az ART Grand Prix akkoriban a GP2-es mezőny legjobbja volt, és Hamilton megérkezésekor Nico Rosberg révén egyben az aktuális címvédő is.

Ez Lewis Hamiltont nem túlságosan hatotta meg: a brit első próbálkozásra jött, látott, és Nelson Piquet, valamint Timo Glock előtt győzött. Mindeközben elképesztő dolgokat mutatott be: domináns győzelem a Nürburgringen, parádés előzések lehetetlen helyeken, a Brit Nagydíjon, mezőny végéről bezsebelt emlékezetes dobogó Törökországban...

Lewis Hamilton a GP2-ben
Lewis Hamilton a GP2-ben
Lewis Hamilton a GP2-ben is eredményes
Lewis Hamilton a GP2-ben is eredményes
Alexandre Premat gratulál Lewis Hamiltonnak
Alexandre Premat gratulál Lewisnak

Hamilton nem csupán rettentően gyors volt, de pályáját már ekkor is meghatározta a „jó időben, jó helyen” szlogenje: a GP2-ben elért látványos eredményei pont egybeestek Kimi Raikkönen Ferrariba, valamint Juan Pablo Montoya Nascar sorozatba történt igazolásával. Így a McLaren egyik ülését így Lewis Hamilton kapta, de a bejelentés csaknem két hónapot késett.

Az ok prózai volt: egy bizonyos Michael Schumacher ekkor jelentette be a visszavonulását, a csapat pedig nem akarta, hogy mindez beárnyékolja egy új korszakos sztár érkezésének hírét...

Hamilton a McLaren Forma 1 csapatában

Amilyen fokozatossággal nyitott Hamilton az alsóbb kategóriákban, feljebb törve annál agilisabban és eredmény centrikusan versenyzett. A parádés GP2-es bajnoki győzelme után nem is lehetett kérdés, hogy a vele szerződésben álló McLaren F1 Team 2007-ben lehetőséget ad neki, és az épp megüresedő üléseinek egyikébe őt ülteti, a liga talán legjobbjának tartott Fernando Alonso mellé. Ezzel Hamilton lett az F1 első fekete pilótája, és elindult azon az úton, aminek a végét még nem igazán látni, ellenben a folyamatos rekorddöntései nagyon is szembetűnőek.

Emberünk elképesztő lendülettel fogott bele az álmai megvalósításába: első versenyén rögtön dobogón végzett, és ezt az év során még további nyolc pódiummal (közte négy futamgyőzelemmel) tetőzte. Első sikereit olyan pályákon aratta, ahonnan nem rendelkezett előzetes tapasztalattal, és amikor nem hátráltatta technikai hiba, vagy balszerencse, üzembiztosan hozta az eredményeket. Ez az esztendő nem csupán a pályán folytatott harcáról maradt emlékezetes: az ifjú Hamilton és Alonso csatája a végletekig elmérgesedett, amely a Magyar Nagydíj időmérő edzésén látott boxutcai performanszban csúcsosodott ki.

Lewis Hamilton és Jenson Button
Lewis Hamilton és Jenson Button
Hamilton a McLarennel
Hamilton a McLarennel
Hamilton erősíti a Mclaren csapatot
Hamilton erősíti a Mclaren csapatot

Közben Lewis versenyről versenyre gyarapította az előnyét, és az utolsó két forduló előtt már 12 ponttal előzte kétszeres vb győztes csapattársát. Végül elképesztő balszerencsével, csupán egyetlen ponttal lemaradt a világbajnoki címről, de ami megkésett, az semmiképp sem múlt...

Amit az élet 2007-ben elvett, azt 2008-ban visszaadta. Immáron az újoncként legyőzött Fernando Alonso helyén egy új csapattárssal vágott neki a világbajnoki harcnak, és a hadjárat drámai Brazil Nagydíjig tartott, ahol az előző évi idegleléshez hasonlóan szintén csupán egyetlen pont döntött a cím sorsáról. Na meg egy elképesztően balszerencsés húzás...

Lewis első VB címe

Hamilton Interlagosban a negyedik helyen zárta a kvalifikációt, míg legnagyobb riválisa, Felipe Massa a pole-ból indulhatott. Ez röviden összefoglalva azt jelentette, hogyha Massa megnyeri a hazai versenyét, és Hamilton az ötödik helyen kívül végez, akkor Brazília otthon avathat . Lewis célja természetesen az ünnep elrontása volt, és sokáig úgy festett, ebben semmi sem tudja őt megakadályozni. A verseny vége előtt két körrel azonban Sebastian Vettel megelőzte őt, és ezzel hirtelen a hatodik helyen találta magát. Ez egy olyan adrenalintól fűtött láncreakciót idézett elő, amely azóta is példátlan a sportág történetében:

A legrosszabbkor eleredő esőben a Hamilton előtt a slick gumikon autózó Timo Glock a pálya utolsó kanyarjában lecsúszott az ideális ívről, a brit pedig köszönte szépen a „gesztust”, és előzése után ötödikként befutva minden idők legfiatalabb világbajnokaként ért célba. Glock mozdulatát egy évtized távlatából is különböző pletykák övezik, a legvadabbak pedig már az őrület határát karcolják (e sorok írója Timo Glockkal személyesen is beszélgetett erről az incidensről, amely - bármilyen meglepő - valóban egy egyszerű versenyzői hiba volt).

A szenzációs diadal és a fantasztikus első évek után egy csendesebb időszak következett a rekorder pályafutásában, de valószínűleg ezek voltak az utolsó napok, amikor előfordult olya, hogy a középmezőnyben kellett küzdenie. 2009-től Heikki Kovalainen és Jenson Button oldalán ugyan nem vb címért harcolt a brit, de szégyenkezésre így sem lehetett oka. Csapattársait impozáns különbséggel győzte le, egyedül 2011-ben kapott csak ki a szintén világbajnok Buttontól.

Lewis Hamilton és Heikki Kovalainen
Lewis Hamilton és Heikki Kovalainen
Hamilton első VB címe
Hamilton első VB címe
Lewis Hamilton és Michael Schumacher
Hamilton és Michael Schumacher

Az „eredménytelenség”, az új kihívások iránti vágy, na meg a magánéleti válság (Hamilton szakított barátnőjével, Nicole Scherzingrerrel) is közrejátszott abban, hogy 2012 végén különváltak az útjaik a nevelőegyesületének számító McLarennel, és Hamilton igent mondott az akkortájt még csak formálódó Mercedes hívó szavára. A legendás Niki Lauda hatására Lewis Hamilton csapatot váltott, és a németektől az év végén visszavonuló Michael Schumacher helyére ült - hogy aztán az ott töltött esztendők alatt a Forma 1 talán legnagyobb versenyzőjének rekordjait felülmúlja, és ő maga váljon ikonná...

Lewis Hamilton és a Mercedes diadalmenete

Ha egy kapu bezáródik, másik kettő nyílik ki helyette. Visszatekintve pont így lehet a legjobban jellemezni Hamilton Mercedeshez történt átigazolását. A brit érkezése előtti években az istálló még csak jó erős középcsapatnak számított, ám a végleg visszavonuló Michael Schumacher olyan örökséget hagyott maga után, amelyben kódolva volt a siker (ezt sokan elfelejtik számításba venni akkor, mikor Hamilton teljesítményét értékelik). Viszont egy autó önmagában még nem nyer világbajnokságokat, a sikerhez nyilvánvalóan letéteményesekre is szükség van.

És Hamilton remek partnernek bizonyult ebben: már az első Mercedesnél töltött évében a közvetlen élmezőnybe lőtte a német istállót. A Magyar Nagydíjon futamgyőzelmet könyvelt el a csapattal, az esztendő végén pedig a gárda addigi legjobb eredményeként aktuális csapattársát (Nico Rosberg) is maga mögé utasítva a világbajnoki pontverseny negyedik helyére kormányozta az ezüstnyilat. De az igazi tarolás csak ezután következett...

2014 valódi fordulópontnak bizonyult, és nem csupán Hamilton karrierében. A száguldó cirkusz komoly vérátömlesztésen esett át, beköszöntött a hibrid-éra, amelynek feltételrendszerével legjobban a csillagosok tudtak azonosulni. Már az előszezoni teszteken világosan látszott, hogy a Mercedes „talált valamit”, az istálló autói gyorsak voltak és megbízhatók. Hogy mennyire, azt az éles szezonban mutatott demoralizáló fölény tette egyértelművé: Lewis Hamilton tizenegy győzelemmel, hét pole pozícióval, 67 pontos különbséggel fölényesen megnyerte a világbajnokságot, a csapat pedig elképesztő előnnyel lett a legjobb a konstruktőrök között.

Ha 2014-et erős évnek neveztük, akkor 2015-öt nyugodtan illethetjük a brutális jelzővel. A szezon során Hamilton csupán két alkalommal maradt le a dobogóról, és tíz győzelmet, valamint tizenegy időmérős elsőséget szerezve újabb vb-t nyert. Nico Rosberget ezúttal is statiszta szerepre kárhoztatta, az istálló pedig újabb konstruktőri sikert ünnepelhetett.

Hamilton a Mercedes csapat élén
Hamilton a Mercedes csapat "élén"
Lewis Hamilton és Nico Rosberg
Lewis Hamilton és Nico Rosberg
Hamilton 4-szeres világbajnok
Hamilton 4-szeres világbajnok

A következő esztendő is a Mercedes tündökléséről szólt, ám a téli szünet után egy megújult Nico Rosberg húzott kesztyűt Hamilton ellen. A német pilóta az előző években tapasztalt „gyengeségét” levetkőzve azzal a fegyverrel támadt brit csapattársára, amivel Hamilton oly sokszor legyőzte őt. A brit ugyan ismételten hozta az évi tíz győzelmes átlagát, ám Rosberg összességében kiegyensúlyozottabb formát mutatott, és a döntő helyzetekből ezúttal jobban jött ki riválisánál. Nico hatalmas munkát fektetett kollégája legyőzésébe, és ez az energia megtérült, hiszen az átkot megtörve - ha rettentő éles csatában is - képes volt világbajnokságot nyerni ellene.

2017-re nagy változás állt be a Mercedes életében: az előző esztendő világbajnoki hadjárata után meglepő hirtelenséggel visszavonuló Rosberg helyére Valtteri Bottast kapta meg Hamilton csapattársként. Ám Bottas személyében sokkal inkább másodhegedűst, mint kihívót tisztelhetünk, ezt pedig a 44-es rajtszámú versenyző köszönte szépen, és helyreállította a világ rendjét: kilenc győzelemmel, tizenegy pole pozícióval, tizenhét dobogós helyezéssel újból világbajnokságot nyert, immáron a negyediket. Közben a vonatkozó rekordok is szépen gyarapodtak, Hamilton olyan sportembereket ért be, vagy előzött meg a világbajnoki sikerek tekintetében, mint Sebastian Vettel, vagy Ayrton Senna.

2018-ban tovább folytatódott az észvesztő Hamilton dominancia. Tizenegy pole, tizenegy győzelem, tizenhét dobogós helyezés mellett aktuális csapattársát 161, legfőbb ellenfelét, a Ferraris Sebastian Vettelt pedig 88 ponttal hagyta állva. Ötödik világbajnokságát, a folyamatos rekordjavításokat, a csapategységet, a technikai különbségeket és a fölényét látva ekkor már sokakban felvetődött, hogy ha ezen az úton halad tovább, akkor még Michael Schumacher megdönthetetlennek hitt rekordjait is túlszárnyalhatja majd.

2019-ben már szinte minden versenyhétvége arról szólt, hogy ha Lewis Hamilton valahol pályára gurul, akkor valamilyen rekordot átad a múltnak. Természetesen legtöbbször a Michael Schumacher ilyen-olyan csúcsainak megdöntögetése volt az elsőszámú téma a brittel kapcsolatban, de „Hammer Time” ebben az évben is hibátlanul tette a dolgát. Senkitől és semmitől nem veszélyeztetve, gép módjára nyerte a futamokat, és a tizenegy győzelem újfent azt jelentette, hogy Bottasra ismét hatalmas zakót kap, ő pedig világbajnokságot nyer. A formáját látva már a világsajtóban is napi teret nyert az összehasonlítgatás: Hamilton, avagy Schumacher (volt, lesz, marad…) a világ legeredményesebb és legjobb Formula-1-es pilótája?

2020 sok tekintetben kuriózumként fog bevonulni a sporttörténelembe, de ezeken a lapokon jó eséllyel már az is szerepelni fog, hogy Lewis Hamilton utolérte Schumacher bevehetetlennek tűnt rekordját. Most októbert írunk éppen, de Hamilton ismét vezeti a bajnokságot, és nem igazán látni olyan tényezőt (pilótát vagy csapatot), aki valóban képes lehet felvenni a versenyt a brittel. Hogy sikerül-e neki „átlépni” az epikus eredménysorral büszkélkedő német ikont, az még kérdéses: ez függ a szabályváltoztatások kimenetelétől, de az alábbi eredménysorok tekintetében, na meg ép ész birtokában nem igazán érdemes fogadni ellene.

Lewis pózol a Mercivel
Lewis pózol a Mercivel
Lewis Hamilton és Valtteri Bottas
Lewis Hamilton és Valtteri Bottas
Lewis Hamilton fekete Mercedes stílusban
Hamilton fekete Mercedes stílusban

Lewis Hamilton eredményei, rekordjai

  • Minden idők legtöbb világbajnoki pontja:
    3621
  • Legtöbb világbajnoki pont egyetlen szezonban:
    413 (2019)
  • Legtöbb pontszerző futam zsinórban:
    (2018-as brit nagydíj – 2020-as toszkán nagydíj)
  • Legtöbb célba érés sorozatban:
    42 (2018-as brit nagydíj – 2020-as toszkán nagydíj)
  • Legtöbb világbajnoki pont az újonc évben:
    109 (2007)
  • Legtöbb dobogós helyezés:
    158
  • Egy szezonban megszerzett legtöbb világbajnoki pont a világbajnoki cím nélkül:
    380 (2016)
  • Legfiatalabb világbajnoki éllovas:
    22 év, 126 nap (a 2007-es spanyol nagydíjon)
  • Legtöbb pole-pozíció:
    95
  • Legtöbb pole-pozíció egyetlen csapattal:
    69 (Mercedes)
  • Legtöbb első soros rajt:
    153
  • Legtöbb pole újoncként:
    6 (2007)
  • Legtöbb pole pozíció, különböző versenyeken:
    26
  • Legtöbb pole-pozíció ugyanazon a nagydíjon:
    8 (Ausztrál Nagydíj 2008, 2012, 2014-2019)
  • Legtöbb pole pozíció a hazai nagydíján:
    7
  • Legtöbb rajt-cél győzelem:
    56
  • Legtöbb győzelem újoncként:
    4 (2007)
  • Legtöbb győzelem egyetlen hónapban:
    4 (2016 július)
  • Legtöbb egymást követő dobogós helyezés újoncként:
    9 (2007-es ausztrál nagydíj – 2007-es brit nagydíj)
  • Legtöbb szezon legalább egy győzelemmel:
    14 (2007-2020)
  • Legtöbb egymást követő szezon legalább egy pole-al:
    14 (2007-2020)
  • Legtöbb egymást követő nagydíj legalább egy élen töltött körrel:
    18 (2014-es magyar nagydíj - 2015-ös brit nagydíj)
  • Legtöbb dobogós helyezés egyetlen szezon alatt:
    17 (2015, 2016, 2018, 2019)
  • Legtöbb nagydíj részvétel egy motorbeszállítóval:
    259 (Mercedes)
  • Legtöbb nagydíj részvétel sorozatban:
    259
  • Legtöbb Grand Slam egyetlen szezon alatt:
    3 (2017)

F1 olvasnivaló válogatás

FansBRANDS Forma 1 hírek