Mondhatnánk nyugodtan, hogy ez egy rendkívül összetett dolog, de a helyzet az, hogy egyáltalán NEM AZ. Mert igazából nem hiányzik hozzá semmi más, mint a politikai akarat.
Az idősebb korosztály még bizonyosan élénken emlékszik azokra az időkre, mikor fiaink az autósport királyának számító formaautózás élvonalát, és annak abszolút csúcsaként mondott Formula-1-et karcolgatták. A néhai Kesjár Csaba F1-es „tesztje” a Hungaroringen, vagy Baumgartner Zsolt semmiből érkező Forma-1-es debütálása szintén hazai közönség előtt anno milliók szívét dobogtatta meg.
Nem kis sportsiker volt Zsolti pontszerzése sem, ami azóta is a hazai autósport krónikájának legfényesebb aranyoldala (még akkor is, ha erről egyesek nem beszélnek, vagy valótlant írnának a helyére), ahogy ide sorolandó Kis Pál Tamás GP3-as monacói második helye, vagy a Spanyol Nagydíjon szerzett sprintfutam győzelme is. Utóbbi versenyző szerepelt még a WSR 3.5 és Auto GP névre hallgató nevelőszériákban, de az ő visszavonulásával lényegében „eltűnt” a magyar formaautózás a sportág világtérképéről…
Vagyis dehogyis tűnt el, sokkal inkább a maximálisan túraautózásra csibészeltetett maintsream média hagyja figyelmen kívül módszeresen (de miért??) a magyar próbálkozásokat. Nyilván nem lehet Dunát rekeszteni tehetséges gokartosokból vagy formaautós pilótákból, de három (kettő…) névben mindenképp bízhatunk. Tóth László, Révész Levente és Berta Benjámin évek óta komoly nemzetközi bajnokságokban pallérozódnak, ők jelentik a reményt a cikkünk apropójával kapcsolatban a hazai Forma-1 őrülteknek. Laci a különböző regionális F4-es sorozatok után már a második esztendőt tölti az FIA F3-as világbajnokságon, sajnos csekély eredménnyel. Levente a Formula Regional by Alpine sorozatban, a holland Van Amersfoort Racing istálló F3-as gépével edződik, méghozzá abban a neveldében, ahonnan egykoron Max Verstappen is kikerült. A fiatal srác az időmérőkön rendszeresen hátrányban van, a versenyeken azonban biztató tempót fut, és javuló tendenciát mutat. Szégyen, hogy a hazai sportmédia mindezt nem boncolgatja rendszeresen, hírt is csak ünnepnapokon ad róla…
Talán náluk is érdekesebb színfolt Berta Benjámin, aki az olasz bajnokságban, a TopJet FX2000-es sorozatban szinte minden hétvégén dobogón áll, és ennek kapcsán nemrégiben a Fernando Alonso érdekeltségébe tartozó Drivex istálló figyelmét is felkeltette. A spanyolok egy futamra gyorsan szerződést is ajánlottak a magyar fiúnak, aki a Hungaroringen, hazai nézősereg előtt debütálhatott az Euroformula Open sorozatban. Benjámin mindenféle előzetes teszt nélkül (saját bajnokságában egy jóval régebbi, 2014-es F3-as Dallarával versenyez) azonnal hozta a tapasztalt csapattársa, Ayrton Simmons szintjét, aki az FIA F3-ban a Charouz Racing Sytemsnél épp Tóth László csapattársa volt. A futamok felemásan alakultak a SOLUTION Racing Team versenyzőjének, ám vasárnapi hatodik helyezésével olyan eredményt ért el, amelyet magyar még korábban sosem ebben a szériában.
Mindez csak egyetlen futam volt, ám a leírtakból már jól kivehető, hogy ha lenne politikai akarat a labdarúgáson, meg a kvázi egyszerűen „bearanyozható” sportágakon kívül másra is költeni, mást is támogatni, idővel a komoly eredmény sem maradna el. Ami lehetne egy erős FIA F3-as szereplés, egy F2-es magyar debütálás, vagy ne adj isten újbóli magyar villantás a Forma-1-ben…
Fotó: Háfra Zsolt, Tóth László / Levente Révész Facebook